Thursday, September 17, 2009

: : raya : :


JANGAN INGAT NAK RAYA SAJA.BENDA WAJIB TERLUPA.

Zakat Fitrah adalah wajib, Abdullah b Umar r.a berkata bahawa NAbi saw memfardhukan zakat fitrah hanya di bulan Ramadhan. Zakat fitrah ini kewajipannya lebih awal sedikit daripada zakat harta.

Kadar zakat firah pula tk banyak sebenarnya iaitu hanya segantang tamar ataupun tepung. Begitu juga dengan beras kadarnya segantang sahaja. Ianya juga boleh dibayar dengan duit sahaja iaitu berdasarkan harga segantang beras. Bahkan kalau nak berlebih sedikit pun apa salahnya, Jangan berkurang pula sudahlah.

Ramai yang tertanya2 dan ingin tahu berapakah kadar segantang beras itu kiraannya dalam kilogram. kadarnya ialah 2.7kg sahaja. Kadar duit nya pula mengikut negeri masing2 yg talah ditetapkan oleh pihak yang berkuasa, jika di shah alam ini kadarnya ialah RM7 shj.

Hikmah berzakat ialah : sebagaimana kata Ibnu Abbas r.a :
” Nabi saw telah memfaradhukan zakat fitrah sebagai pembersih bagi orang yang berpuasa daripada lagha dan percakapan yang kotor, dan juga sebagai pemberian makanan kepada orang miskin” (Riwayat Abu Daud)

Justeru itu berdasarkan hadis di atas ada 2 hikmah yang besar iaitu:

1. Zakat sebagai pembersih daripada daki maksiat dan kekurangan sewaktu berpuasa.

2. zakat sebagai pemberian kepada fakir dan miskin.

Siapakah yang wajib keatas(membayar) zakat firah ini?

Abdullah b Umar berkata bahawa Nabi saw bersabda :
” Nabi saw telah memfardhukan zakat fitrah dengan kadar segantang daripada tamar atau satu gantang tepung ke atas hamba dan merdeka, lelaki dan wanita, kanak-kanak dan dewasa daripada orang Islam”
( Riwayat Bukhari)

Jadi kesimpulannya zakat fitrah ini wajib ke atas yg berikut:
1. Hamba
2. Orang yang merdeka
3. Lelaki
4. Perempuan
5. Kanak-kanak
6. Dewasa
7. Semua yang di atas yg beragama Islam.



1 comment: